Onze
week begon met de praatkoffer, geen postpakket deze keer! Er kwam al iets van
onder het deksel piepen… Een pootje… Van een… Flamingo! En we zien ook een
schildpad zitten en een slang, een pinguïn en ook een kip! Huh… Dat is maar gek
hoor! Tot wanneer we ook de computer moesten aanzetten… Dan zagen we
verschillende dieren die eieren legden! Alle dieren die uit de praatkoffer
kwamen waren dieren die eieren leggen! Dus niet enkele kippen leggen een ei hé J Natuurlijk zaten er ook paaseieren in de praatkoffer en konden we deze
dus in de winkel leggen. Deze week is de winkel geen postkantoor meer, maar wel
een paaswinkel!
Gisteren
gingen we al aan de slag met lijm, krantenpapier en ballonnen! “Wij gaan zeker
gekke eieren maken” zei Nell. “ Of nog meer eieren voor in de winkel” pikte
Juliette in. “Misschien maken we er wel een mandje van” merkt Vera op! En jawel
hoor! Ze had gelijk, met twee werkten we samen aan de ballon met papier maché,
wanneer deze droog zijn snijden we ze in twee en lijkt het op een “gebroken
eitje”. Maar we gaan ze wel een beetje kunstig maken J
Het is een paas(ei)mandje voor iets !
In de namiddag
gingen we in de zaal schrijfdansen en ook juf Charlotte kwam nog eens een dagje
meespelen in de klas. Na de paasvakantie zal ze de klas eens een weekje
overnemen. Daar volgt natuurlijk nog meer info over.
Bezoek
in de klas! Niet van een kuiken of een kip, maar wel van de muizen(klas). Juf
Tineke kwam paastakken brengen, maar eigenlijk wou ze ze verkopen! (Straf hé J) Na wat onderhandelen gingen de muizen en juf Tineke akkoord met een
ruil. Eén paaseitje voor elke muis, in ruil voor twee mooie paastakken.
Ondertussen hadden we dus wel een probleem… Waarin moeten we die takken nu steken? Hoe blijven ze staan? …Vrij snel kwamen de kleuters zelf tot het idee om zand te gaan halen… Maar in wat moesten die takken nu blijven staan? “Het moet tegen water kunnen” zei Tuana, “want we moeten die takken wel water geven zoals we de paasbloemen water geven”, Slim gezien! We namen een emmer en samen gingen we deze vullen met zand uit de zandbak. De emmer dragen, dat was een klusje om met twee te doen! “Denk aan je rug hé” zei Yana! Ze zijn toch zo lief allemaal!!
Ondertussen hadden we dus wel een probleem… Waarin moeten we die takken nu steken? Hoe blijven ze staan? …Vrij snel kwamen de kleuters zelf tot het idee om zand te gaan halen… Maar in wat moesten die takken nu blijven staan? “Het moet tegen water kunnen” zei Tuana, “want we moeten die takken wel water geven zoals we de paasbloemen water geven”, Slim gezien! We namen een emmer en samen gingen we deze vullen met zand uit de zandbak. De emmer dragen, dat was een klusje om met twee te doen! “Denk aan je rug hé” zei Yana! Ze zijn toch zo lief allemaal!!
Tok
Tok tokker de tok, een eitje in een hok
Tik Tik tikker de tik, piep hier ben ik
Hip Hip Hipper de hip, dat mama kip.
Tik Tik tikker de tik, piep hier ben ik
Hip Hip Hipper de hip, dat mama kip.
Een
klein versje leerden we deze week, samen met een liedje over Fien de Kip! Fien
de kip die legt een ei.
Ook
gingen we weer heel leuk turnen bij juf Lena in de sporthal.
Lange
woorden, korte woorden, rijmen, hakken en plakken, schrijven, … Het was een
productieve dag. Tussendoor probeer ik zoveel mogelijk te observeren. Dit zowel
voor mezelf als in het belang van de kinderen, waar heeft welk kind individueel
nog wat meer tijd voor nodig, waar moeten we algemeen nog iets meer op inspelen
en speels rond werken… En wat vinden de kleuters leuk! Zo kunnen er ook al
ideeën gevormd worden voor volgende thema’s, ook gewoon eens een praatje maken
met de kleuters moet kunnen. Even tijd voor ze maken dat ze weten dat ze af en
toe gerust hun hart even kunnen luchten! Kleuters die zich goed voelen leren en
spelen beter, dus aan dat werken we elke dag!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten