We
begonnen deze week met ons nieuwe thema: “mijn dier”. We begonnen het thema met
een gesprek: welke dieren hebben we thuis, welke dieren leven in het bos, kan
je alle dieren zelf thuis hebben, moeten sommige dieren iets speciaals hebben
om gelukkig te zijn (vrijheid, water, lucht, eten, andere dieren, …). Wat mij
vooral opviel was dat de kinderen enorm bezig zijn met hun eigen dier! Ze zijn
er heel bewust van dat je er goed voor moet zorgen, je het nooit pijn mag doen
en dat je nooit zomaar aan een vreemd dier mag komen!
We speelden ook nog een spelletje: ik legde
allemaal dezelfde prenten van een dier op de grond in de kring: de kleuters
moesten de ene prent eruit halen die net een beetje anders is (een oog minder,
een oor minder, een slang zonder tong, een staart die korter is, een neus die
weg is, …) Een visueel spelletje waarbij de kleuters heel aandachtig moeten
kijken. Nadien mochten ze het zelf proberen op een werkblaadje.
De winkel werd omgetoverd tot dierenwinkel!
We tekenen een eigen dier (zonder voorbeeld!)
Julie trakteerde op prachtige (en lerkkere!) suikerbonen! Vorige week werd ze grote zus van Elise!
Vandaag
(op dinsdag) mochten de kleuters die alreeds een schoendoos bijhadden beginnen aan hun eigen
aquarium. Aangezien vele kleuters zelf visjes thuis hebben en we volgende week
een kijkje gaan nemen bij Arianne thuis, maken we ons eigen aquarium!
Verder speelden we in alle hoekjes, vooral de
poppenkast is een zeer gegeerde hoek! Deze week ging de hoek voor de eerste
keer open, en dat vonden ze echt GEWELDIG! Ze mogen zelf een verhaaltje
verzinnen, en spelen voor de andere kleuters! Ik zat er zelf gefascineerd naar
te kijken, hoe de kinderen op elkaar kunnen inspelen!
We kregen ook bezoek in de klas: de mama van Amy
kwam langs met een kitten! Een van de nieuwe begrippen die de kinderen leerden!
Op
woensdag mogen we schilderen! Niet zomaar hoor! We keken eerst heel goed naar
verschillende dieren, benoemden hun specifieke kenmerken en mochten zo een
masker schilderen: er was keuze uit een schaap, kip, hond, koe of een beer. De
resultaten kunnen jullie volgende week bezichtigen als de maskers helemaal
afgewerkt mee naar huis gaan!
Vandaag kwamen er twee diertjes op bezoek: de heel
lieve en enthousiaste hond van Yanko! En de langharige cavia van Liena.
De kleuters vonden het echt FANTASTISCH!
Op
donderdag werd er vooral veel gesport! Aangezien de bus nog in de garage werd
gemaakt, gingen we TE VOET naar de sporthal! Hand in hand, in een lange rij
stapten de kikkers en de konijnen samen naar de sporthal! Een goede
voorbereiding op de STRAPPDAG: verkeerseducatie alom! En gelukkig wisten de
kinderen zelf al behoorlijk veel! Naar de sporthal stappen was geen probleem,
maar terug naar school stappen… Daar hadden sommige kleuters niet veel zin in! J Moe dat ze waren J
We beginnen ook meer en meer de “correct” begrippen te kennen om dieren te
benoemen: kat, kater en kitten / reu en puppy / veulen, kalf, …
Eindelijk
is hij er! Die dag dat we onze fiets mogen meebrengen, die dag dat we met krijt
mogen kleuren op de grond, die dag dat we een parcours gaan fietsen, die dag
dat Octopus (het verkeersdiertje) in de klas op bezoek komt en een
verkeersverhaal vertelt! HET IS STRAPPDAG!
Een behoorlijk
hectische dag! Maar we hebben ons goed geamuseerd!
Prettig weekend!
juf Renske
Zag er wel leuk uit!!
BeantwoordenVerwijderen