Deze ochtend was de juf er even niet, maar werden de kleuters goed opgevangen door juf Lena. Ze lazen samen het verhaaltje van “Het blauwe paard” van Eric Carle. Daarna gingen ze zelf aan de slag door alle dieren die aan bod kwamen in een “rare” kleur te tekenen. Zoals een gele koe of een roos konijn, misschien wel een zwarte ijsbeer of een gestippelde ezel!
In de namiddag speelden we natuurlijk nog verder in onze hoekjes en deden nog een moeilijk werkje: de rangorde (welke is de eerste, tweede, derde of vierde?)
Andy
warhol, daar gaat het deze week over! Over elke kunstenaar die we besproken
hebben kunnen de kleuters een typerend kenmerk zeggen. Bij Andy warhol wordt
dat natuurlijk: het herhalen van figuren of gezichten en ze dan de meest
uiteenlopende kleuren geven. Vandaag speelden de kleuters allemaal ook voor
“Warhol” en schilderden hun eigen gezicht in verschillende kleuren.
In de namiddag gingen we toveren met zijdepapier en
water. De kleuters legden het zijdepapier op een groter blad en spoten er dan
water over: wat een gek effect! De kleuren werden afdrukken!
Grootoudersfeest!
Wauw, wat een opkomst! Op momenten zaten er wel meer dan 30 grootouders in de klas! We begonnen de dag met een “demonstratie” van ons onthaalritueel: we zeggen goedemorgen, dansen en zingen en passen we daglijn aan.
Wauw, wat een opkomst! Op momenten zaten er wel meer dan 30 grootouders in de klas! We begonnen de dag met een “demonstratie” van ons onthaalritueel: we zeggen goedemorgen, dansen en zingen en passen we daglijn aan.
Daarna was het “versjestijd”.
De kleuters hadden, zoals de opa van Néyah zag, een “spiekbriefje”. Jullie
kregen het hart van jullie kleinkind en een mooi bloempje erbij!
Ook gingen we enkele wiskundige begrippen verduidelijken: vol, leef, halfvol, een beetje, veel, … En als kers op de taart kleurden we het water en gingen we het gekleurde water nog mengen! Vele foto’s komen naar goede gewoonte terug op de blog!
Kunstenaars
maken ook graag schilderijen met een structuur in. Schilderijen die je echt
kunt voelen. Dat wilden we vandaag ook maken! Maar wat kunnen we nu bij de verf
toevoegen zodat er een structuur in zou komen? We deden enkele experimentjes
met zout, suiker, zand, potgrond, lijmpoeder, … Daarna mengden we het met water
en nog eens met verf en keken en voelden goed waar een structuur in was
De
laatste dag over KUNST!
We leerden veel
over verschillende kunstenaars, over vormgeving en over kleur. We hebben veel
verschillende beeldende technieken uitgeprobeerd en vooral geleerd dat iedereen
zijn eigen manier heeft om iets weer te geven. Alles is goed en mooi zolang je
het maar probeert!
Fijn weekend allemaal
juf Renske en Cézar!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten