Deze
week kregen we het gezelschap in de klas van juf Charlotte. Ze ging deze week
onze hoeken helemaal aankleden in het thema van “de bakker”. Ze toverde onze
poppenhoek om tot bakkerij. Met een heuse oven, allemaal spullen die de bakker
kan bakken en nadien verkopen in zijn/haar winkel! Na een paar dagen spelen
werden de kleuters zelfs uitgedaagd om te gaan “betalen” met jetons. Eerst een
keuze maken uit de bakkerij en dan moest de verkoper goed tellen hoeveel er
moest betaald worden.
Ook in de andere hoeken was er veel speel- en leerplezier!
De boekenhoek werd helemaal heringericht, de onthaalhoek werd aangekleed, aan de ontdekhoek werden de kookwekkers gehoord (en neem dat maar vrij letterlijk J ).
Natuurlijk vierden we ook nog feest voor NELL!! HIEPERDEPIEPHOERA!!!
De boekenhoek werd helemaal heringericht, de onthaalhoek werd aangekleed, aan de ontdekhoek werden de kookwekkers gehoord (en neem dat maar vrij letterlijk J ).
Natuurlijk vierden we ook nog feest voor NELL!! HIEPERDEPIEPHOERA!!!
Vandaag
gingen we turnen op school, samen met juf Charlotte gingen de kleuters een
estafettespel spel voor bakkers. De broden moesten verdeeld worden onder de
verschillende bakkers, maar wel op kleur. Een oefening op snelheid, spelregels
en samenwerken! Na een paar keer oefenen, lukte het al veel vlotter.
In de hoekjes
werd er nadien ook nog geknutseld: we maakten een bakker. Hier hebben we deze
week natuurlijk nog wat werk aan: zijn bakkersmuts vouwen, een gezicht tekenen,
knopen kleven op de trui, …
We
keken er al even naar uit… Maar vandaag gingen we eindelijk naar de bakker…
“Naar een echte bakker?” vroeg Yana… Jaja, de echte bakker!
Met de bus gingen we naar ‘Bakker Kris’. Daar waren we welkom en werden we warm
onthaald door bakker Kris zelf! We deden onze jassen uit, want de bakker
waarschuwde ons al dat het er warm zou zijn… Al die ovens hé! We gingen eerst
naar het magazijn. Gigantische zakken vol met verschillende soorten meel. De
bakker zette een grote pot op een grote weegschaal en we begonnen het meel te
scheppen in de grote pot. Wanneer we alle ingrediënten hadden, gingen we naar
de “echte” bakkerij. Alles was er in het groot, tegenover in de klas J Het meel, gist en nog wat andere ingrediënten gingen samen in één grote
kom en alles werd gekneed in een machine. Ondertussen gingen we naar een andere
oven kijken. Daar waar de sandwiches en pistolets in worden gebakken. Er waren
net wel 200 sandwiches gebakken en daar mochten we een keertje van proeven!
We mochten verschillende
soorten deeg voelen, kneden en ruiken. We stelden natuurlijk ook veel vraagjes.
Daar hadden we op voorhand goed over nagedacht. Terwijl het deeg van het brood
nog werd gekneed, gingen we boterkoeken maken: een rozijnenkoek, een strikje,
een chocoladekoek (en we mochten allemaal een volledig stuk chocolade opeten)
en een confituurkoek! Proeven van de slagroom kon ook niet ontbreken
natuurlijk.
Wanneer we alles
gezien en gedaan hadden, gingen we nog aanschuiven in de winkel. Alles wat de
bakker maakt, wordt ook verkocht. Zelf kochten we er boterkoeken, zodat we deze
op school konden opeten! We kregen ook allemaal een cadeau mee naar huis! Een
brooddoos met foldertjes en lekkere chocoladecentjes! Bedankt bakker Kris voor
de leuke dag!!! Jullie hebben er klantjes bij J
Experimenteren
met meel en lijm was een hele leuke ervaring. Ook werkten we vandaag onze
bakkers af en knutselden we een mooie plaat voor de bakker. Deze gaan we
natuurlijk nog bezorgen aan de bakker! De kleuters kunnen maar niet zwijgen
over het bezoek, het heeft hen een hele intense beleving gegeven!
Met
juf Charlotte werd een tof spel gespeeld: er lagen verschillende taarten voor
de kinderen. Er waren ronde, vierkante en driehoekige taarten, ook waren sommige
taarten dik en andere dun en dan waren ze ook nog eens klein of groot.
De kleuters kreeg een kaartje met daarop verschillende elementen: of de taart rond moest zijn en groot? Of misschien wel klein en dun? Voor wie het al goed kon, konden we het ook een beetje moeilijker maken: een grote taart, die dun is en vierkant. Dan moesten de kleuters als met drie eigenschappen rekening houden!
De kleuters kreeg een kaartje met daarop verschillende elementen: of de taart rond moest zijn en groot? Of misschien wel klein en dun? Voor wie het al goed kon, konden we het ook een beetje moeilijker maken: een grote taart, die dun is en vierkant. Dan moesten de kleuters als met drie eigenschappen rekening houden!
Vandaag
was het nog een bakdagje! We maakten zowel iets om echt op te eten met echte
ingrediënten als iets wat nep was. Met juf Charlotte maakten de kleuters met
zoutdeeg nog een taartje, met mij maakten we samen een cake. Deze kunnen we dan
deze namiddag gezellig samen opeten! Mmmmm
BRANDOEFENING!! Gelukkig krijgen we altijd even op voorhand de kans om de kleuters te "waarschuwen" voor de oefening. Ik vertelde de kleuters dat de directeur ons wou foppen! Ondertussen kon hij zien of we wel goed en netjes in een rij naar de overkant kunnen stappen. Ondertussen werden de klassen nagekeken of de lichten uit waren en de deuren dicht. OEF!! Iedereen veilig en alle klassen dik in orde. Hopelijk blijft het steeds bij een oefening...
BRANDOEFENING:
Prettig weekend allemaal
Geen opmerkingen:
Een reactie posten