We
startten deze week met een nieuw thema: het bos (en al zijn schatten). Ashley
en Kayleigh brachten een hele grote zak mee naar school vol met blaadjes,
takken, eikels, kastanjes, beukennootjes, … en nog veel meer. We bekeken
allemaal de verschillende blaadjes eens goed. Ook de blaadjes die de juf mee
had gebracht, konden we sorteren op soort, op kleur en op vorm. We hadden
blaadjes van de eik, de tamme en wilde
kastanje, de beuk, de berk, … We onderscheidde de tamme kastanje ook van wilde
kastanje, net als hun bolsters.
Vandaag
kwam er een nieuw kindje naar de klas: Kyan! Hij werd al direct door alle
kindjes welkom geheten en de kikkertjes konden maar niet wachten om samen met
hem te gaan spelen! Ondertussen is hij al de dikke vriend van iedereen!
We speelden sorteerspelletjes met de blaadjes en de eikels, de kastanjes en de bolsters. We speelden ook verschillende telspelletjes en een spelletje waarbij we moesten zeggen waar de meeste of minste eikeltjes lagen. Soms probeerde de juf de kikkertjes te foppen door er evenveel te leggen. Ook gebruikten we even de weegschaal om het visueel duidelijk te maken dat waar de meeste liggen, het ook het zwaarste weegt!
We speelden sorteerspelletjes met de blaadjes en de eikels, de kastanjes en de bolsters. We speelden ook verschillende telspelletjes en een spelletje waarbij we moesten zeggen waar de meeste of minste eikeltjes lagen. Soms probeerde de juf de kikkertjes te foppen door er evenveel te leggen. Ook gebruikten we even de weegschaal om het visueel duidelijk te maken dat waar de meeste liggen, het ook het zwaarste weegt!
Op woensdag hebben we een taalspelletje gespeeld:
we luisterden goed naar een beschrijving en moesten raden over welk dier,
voorwerp, materiaal, … dat het ging, bijvoorbeeld:
Mijn kleur
is roodbruin
En mijn
staart lijkt een pluim
Ik hou
allerlei nootjes
Vast tussen
mijn pootjes
(ik ben een… eekhoorn!)
We zongen een
spelletje om de dag te beginnen: “Spinnetje
spinnetje, wat doe je daar? Ik weef een web, maar het is nog niet klaar!
Spinnetje spinnetje, kom mee met mij… Nee, nee, nee want ik ben niet zo blij”
Het
spinnetje was nog niet klaar met zijn web, we zullen elke dag het liedje moeten
zingen, tot wanneer hij klaar is! Vandaag turnden we niet in de sporthal, maar
wel vlak voor we naar huis gingen op school met juf Lotje. Een hele dag lang
vroegen de kindjes wanneer gaan we
nu eindelijk turnen??? Elke keer weer zei ik hen dat ze moesten kijken op de
daglijn, toen volgde elke keer weer: “Aaaaaah,
na het eten van het fruit…” J Ongeduldig zijn we niet hoor J Vandaag speelden we natuurlijk weer leuke spelletjes, maar maakten we ook een denkwerkje: we maken groepjes van 3. Eerst hebben we dit natuurlijk elk dag al eens klassikaal met concreet materiaal geoefend. Maar nu mochten we het eens proberen op een blad: er stonden kikkers op, en al die kikkers willen met twee vriendjes in een groepje. Niet gemakkelijk hoor! Maar we oefenen en leren, zonder dat we dit zelf beseffen! Hoe leuk kan het leven van een kleuter wel niet zijn?! Een hele dag denken dat ze alleen maar spelen, maar toch leren ze elke dag iets bij!
OOK! We deden in september mee met een wedstrijd waarbij we moesten laten zien dat we met Nellie en Cézar werken in de klas, als we dat op een originele manier deden, konden we het “kookboek van Nellie en Cézar” winnen! En jawel hoor! Het is van ons! Ook kregen we een stickervel voor elk kindje dat vandaag mee in het tingeling boekje zal zitten!
Samen met de beren en de konijnen maakten we ook een groepswerk om politieagent Peter te bedanken die vorige week op bezoek kwam. Kijk maar even mee wat we samen voor hem maakten:
En als laatste mededeling: er werd deze week een flyer meegegeven ivm kerstkaartjes. We zijn deze week al aan de slag gegaan met verschillende soorten stempels en verf en knutselden zelf onze kerstkaartjes! Wanneer deze dan gemaakt worden tot echte kerstkaart kunnen jullie deze (vrijblijvend) aankopen! (Een voorsmaakje?: )
Geen opmerkingen:
Een reactie posten